سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی طراحی شد

به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان با بیان اینکه آگاهی، پیشگیری و مقابله با تبعات ناخوشایند محتوا در شبکه های اجتماعی از ضروریات جوامع امروزی به شمار میرود، گفت: بی تفاوتی نسبت به این محتواها، ممکن است بحران هایی ایجاد کند که برطرف آنها امکان پذیر نبوده، یا مستلزم هزینه های گزاف باشد.

سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی طراحی شد

وی در تشریح این موضوع ادامه داد: گاهی انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی تهدید خاصی به حساب نمی آید و مثلاً با انگیزه تفریح و مزاح، محتوای نادرستی فراوری و منتشر می گردد و اثر طولانی مدتی نیز ندارد. اما در مواردی محتواهای نادرست می توانند به صورت هدفمند و تأثیرگذار در سطح ملی و به منظور بر هم زدن نظم اجتماعی، امنیت، اقتصاد، تخریب اشخاص حقیقی یا حقوقی، و امثال آنها باشند. در موارد متعددی حتی اخبار جعلی در حوزه داخلی یک کشور، در کشور دیگری طراحی و منتشر می گردد.

یزدانیان با تاکید بر اینکه پدیده اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی از جنبه های مختلف مطرح است، اضافه کرد: کشورهای مختلف تعاریف مختلفی از اخبار جعلی دارند. حتی تفسیر حقوقی آنها از اخبار جعلی نیز فرق دارد.

وی اعلام نمود: در این پروژه ضمن مروری گذرا به این مباحث، روش های مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی اخبار مشکوک به جعلی بودن، مورد تمرکز بیشتری نهاده شد و ضمن آنالیز تنوعی از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی، بعضی از آنها پیاده سازی شد یا در حال اجرا است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات، نتایج حاصله را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دقت های خوبی به دست آمده که شامل روش های مبتنی بر استخراج ویژگی های نوشتاری، روش های مبتنی بر کیسه کلمات (Bag of Words)، روش های مبتنی بر n-gram، روش های مبتنی بر یادگیری عمیق و روش های مبتنی بر الگوی انتشار در شبکه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1613

به "سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی طراحی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی طراحی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید